هنرستان فنی شبانه روزی آیت الله طالقانی

مکانیک خودرو - الکتروتکنیک - ساختمان - تأسیسات مکانیکی

هنرستان فنی شبانه روزی آیت الله طالقانی

مکانیک خودرو - الکتروتکنیک - ساختمان - تأسیسات مکانیکی

هنرستان فنی طالقانی
 

هنرستان فنی شبانه روزی آیت اله  طالقانی شهرستان خوانسار

 

تاریخچه هنرستان فنی شبانه روزی آیت اله طالقانی شهرستان خوانسار

تأسیس :

هنرستان صنعتی خوانسار  در سال 1355 با ایجاد سه رشته « الکتروتکنیک ساختمان اتومکانیک » در یکی از ساختمانهای آموزشی « مدرسه راهنمایی حافظ » فعالیت آموزشی خود را در دو نوبت صبح و بعد از ظهر شروع نمود و در سال 1358 به نام هنرستان فنی و حرفه ای آیت ا.. طالقانی فعالیت خود را ادامه داد و در شاخه حرفه ای ، در رشته های « بهداشت محیط معماری هنر و گرافیک » فعالیت خود را گسترش داد .

با شکل گیری هنرستان های کاردانش ، هنرستان کاردانش به صورت مشترک با  هنرستان فنی در شش رشته ( 1- تعمیر لوازم خانگی برقی 2- ساختمان سازی 3- تزئینات داخلی چوب 4- کابینت سازی چوبی 5- تعمیر موتور و برق خودرو 6- تولید چند رسانه ای ) فعالیت خود را آغاز نمود و با  گذشت چهار سال فعالیت خودرا به صورت مستقل با نام هنرستان کاردانش دکتر محمد زهرایی ادامه داد .

نظام تعلیم و تربیت در خوانسار قدمتی یکصد ساله دارد و خوانسار از اولین شهرهایی است که مدارس تعلیم و تربیت نوین در آن شکل گرفته است  . مردم خوانسار سالیان سال بدنبال یافتن آخرین قطعة پازل تعلیم و تربیت بودند که با تأسیس هنرستان به آرزوی دیرینة خود رسیدند خانواده هایی که نبود امکانات تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای را در ذهن خود مرور کرده و مهاجرت از شهر و دیار فرزندان خود را شاهد بودند برای برپایی رشته های فنی و حرفه ای نهایت مساعدت و همکاری را به نمایش گذاشتند .

ساختمان بی نظیر هنرستان :

 ثبت نام بیش از حد انتظار نوجوانان خوانساری و شوق ادامه تحصیل نظر مسئولین شهرستان اعم از « انجمن شهر نماینده مجلس و ... » را برای توسعة واحد تازه تأسیس جلب  نمود و همین استقبال بی نظیر سبب شد مسئولین وقت بخصوص نماینده مردم در مجلس شورای ملّی که در آن سالها آقای دکتر مجتبی جعفری  بود . برای احداث ساختمانی متناسب با نیاز و در حد پاسخگویی به عطش متقاضیان در صدد چاره جویی برآمدند و با ارتباط موثر توانستند نسبت به تخصیص اعتبار و تعیین طرح و نقشه فعالیت ساخت و ساز بنا را در بهترین نقطه جغرافیایی شهرستان آغاز نمایند .

عظمت و وسعت زیر بنا و عظمت سازه ساختمانی موجب شد که مردم تصوراتی را مطرح نمایند که این بنا برای هنرستان ساخته نمی شود و هدف دولت شاهنشاهی چیز دیگری است. با قوّت گرفتن روند انقلاب اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی قریب به 80% عملیات ساختمانی محقق شده بود و با پیگیری موضوع در سال 1363 ساختمان جدید الاحداث به بهره برداری موقت رسید و با تکمیل تجهیزات و امکانات تأسیساتی مورد بهره برداری کامل قرار گرفت.

طراح ساختمان هنرستان، مهندس اوهانیان بوده اند که هم اکنون در کانادا زندگی می کنند.

*قبل از انقلاب، برای توسعه مراکز فنی وحرفه ای سیزده ساختمان در شهرهای : خوانسار ، انزلی ، اردبیل ، مراغه ، خوی ، لاهیجان، رودسر ، گلپایگان ، قم و... ، همزمان شروع به ساخت شد، متراژ این هنرستانها سعی شده است نزدیک به هم بوده و اکثراً درحدود سیزده هزار متر مربع ساخته شده اند،نقشة همه آنها به صورت یک تیپ تهیه واجرا شده است .

 با توجه به وضعیت آب و هوایی و جغرافیایی نقشه این سیزده ساختمان با تغییرات جزئی از یکدیگر توسط آرشیتک های شرکت ماهر بدون کمک مهندسین خارجی طرّاحی شده است.

پذیرش هنرجو با امکانات شبانه روزی «  از سال 1363 » :

در ادامه فعالیت و با افت جمعیت دانش آموزی« در نیمة اول دهه شصت »  بلا استفاده ماندن بخشی از امکانات هنرستان ، موجب شد مسئولین وقت در صدد بهره برداری کامل از تأسیسات ساختمانی و تجهیزاتی برآیند و با دریافت نظرات کارشناسی مقرر شد با اختصاص بخشی از ساختمان به خوابگاه هنرجویی ، نسبت به خدمات رسانی به نقاط دور از دسترس مناطق همجوار پذیرش هنرجو به صورت شبانه روزی انجام پذیرد که با حمایت مسئولین و خیرین محلی این گام مهم ازسال 1364 برداشته شد و تاکنون هنرستان بصورت شبانه روزی به فعالیت خود ادامه می دهد و در سالهای اولیه قریب به سیصد نفر از دانش آموزان مستعد روستایی « گلپایگان نجف آباد  - فریدن فریدونشهر چادگان بویین میاندشت خمین  - الیگودرز و... » جذب و دریافت خدمات نمودند که این گام را می توان یکی از اقدامات مهم نظام جمهوری اسلامی در رساندن خدمات آموزشی به اقصی نقاط و روستاهای محروم و کمتر تو سعه یافته دانست . هنرجویانی که علی رغم بهره مندی از هوش و استعداد الهی از ادامه تحصیل محروم می ماندند و با ایجاد این چتر پوششی فرصتی برای شکوفایی استعدادهای خدادادی پیدا کردند و امروزه گرداننده توانمندی برای چرخهای صنعتی و اقتصادی میهن عزیز خود می باشند.

جایگاه علمی و  آموزشی :  

هنرستان فنی و حرفه ای آیت ا.. طالقانی با برخورداری از بهترین امکانات آموزشی « سخت افزاری و نرم افزاری » در سیر تحولی خود توانسته است با پرورش استعدادهای نوجوانان برومند میهن اسلامی آنانرا برای مفید فایده بودن تربیت نماید و همواره در بین هنرستانهای استان اصفهان که از برجستگان هنرستانهای کشوری می باشند حرفی برای گفتن داشته باشند و رتبه های برتر را به خود اختصاص دهند که بخشی از آن نشأت گرفته از فضای علمی فرهنگی غنی حاکم بر شهرستان است .

مدیران هنرستان :

مدیران هنرستان اغلب از افراد خوشنام و مردمی انتخاب می شدند و  قریب به اتفاق آنان با علاقه و دلبستگی خاصی که به این مجموعه داشتند سعی می نمودند ضمن جذب بهترین کادر آداری و آموزشی با خیرین و معتمدین شهرستان در ارتباط باشند و بخشی عظیمی از نیازهای تجهیزاتی و ... با کمک های مردمی و بدور از انتظار سیستمی برآورده سازند  و با فعالیت بیش از حد توان و خارج از چهار چوب اداری در آماده سازی فضای آموزشی کارگاهی سعی در ارائه بهترین خدمات آموزشی به هنرجویان بودند و همین باعث شده است که در طول خدمات دهی فارغ التحصیلان این هنرستان از برجستگان و برگزیدگان در نوع خود باشند .

اولین فارغ التحصیلان هنرستان در خردادماه 1358 پا به عرصه اجتماع گذاشتند و جمع زیادی از آنان وارد نهادهای انقلابی «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جهاد سازندگی و... » شدند و در8سال دفاع مقدس سهم به سزایی داشتند که تعداد شهدا و جانبازان متعلق به این گروه از حد تصور خارج است که تبرکا به ذکر نام برخی از شهدای دانش آموز و فارغ التحصیل اکتفا می شود

برگرفته (با اندکی تلخیص) از خاطرات رضا علی  رضایی (رئیس سابق هنرستان)