هنرستان فنی شبانه روزی آیت الله طالقانی

مکانیک خودرو - الکتروتکنیک - ساختمان - تأسیسات مکانیکی

هنرستان فنی شبانه روزی آیت الله طالقانی

مکانیک خودرو - الکتروتکنیک - ساختمان - تأسیسات مکانیکی

تاخوگراف در خودرو چیست؟

جمعه, ۲۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲ ب.ظ

تاخوگراف چیست؟

Description: تاخوگراف چیست؟

 تاخوگراف وسیله‌ای است که در بیشتر کشورهای توسعه یافته اروپا یکی از لوازم اجباری هر ماشین تجاری اعم از مسافربری یا باربری است. با نگاهی به قوانین می‌بینیم که آلمان در دسامبر 1952 استفاده از آن را اجباری کرد و از 1985 هم در کل اروپا اجباری شد. در ایران هم این وسیله خصوصاً برای اتوبوس‌های مسافربری مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از چند سالی بحث در مورد GPS و تاخوگراف بالاخره استفاده از آنها تصویب شد و به تازگی هم پلیس راهنمایی و رانندگی استفاده آن را برای کلیه وسایل نقلیه عمومی اجباری اعلام کرده است.

اما متاسفانه هیچ آموزشی به رانندگان جهت استفاده از تاخوگراف داده نمی‌شود و اکثر رانندگان ازمزایا و امکانات این دستگاه اطلاعاتی ندارند و حتی برخی اصلاً نمی‌دانند چیست و در دوران کاری خود هیچ گاه از آن استفاده نمی‌کنند. در ادامه به تشریح وظایف  و طرز کار با این وسیله می‌پردازیم:
تاخوگراف‌های فعلی که در ایران استفاده می‌شوند از نوع آنالوگ بوده و برای ثبت اطلاعات از یک دیسک کاغذی یا همان صفحه سرعت استفاده می‌کنند. اما کمپانی زیمنس محصول جدیدش را به عنوان یک تاخوگراف دیجیتالی معرفی کرده که به جای دیسک از کارت‌های هوشمند راننده استفاده می شود و البته قابلیت چاپ اطلاعات روی کاغذ را نیز دارند.
تاخوگراف آنالوگ:
این دستگاه تشکیل شده است از یک جعبه به عنوان هسته مرکزی، سنسور سرعت و دیسک کاغذی. اکثر این تاخوگراف ها قابلیت استفاده دو راننده را دارند. این دستگاه‌ها می‌توانند سرعت خودرو را در طول 24 ساعت ثبت کنند و دارای 4 حالت استراحت، رانندگی، توقف و کار می‌باشند.
بر روی دیسک سرعت، وضعیت رانندگی و مقدار کیلومتری که طی می‌کنید ثبت می‌شود. دو نمونه از این تاخوگراف‌ها در بازار وجود دارند که یکی همان جعبه مستقل است و دیگری در زیر صفحه کیلومتر قرار دارد . نمونه اول در ولوو FH و نمونه دوم درایویکو یوروتک وجود دارد.
اما ویژگی‌های دیسک یا صفحه چیست؟ 
دیسک‌های جدید در هر دو طرف مکان‌هایی برای ثبت اطلاعات دارند. صفحه اصلی همان بخش ثبت سرعت است. در اطراف دایره مرکزی تعدادی علائم وجود دارد که آنها را به ترتیب از بالا به پایین توضیح می‌دهیم. علامت سر و کلاه مکانی است که باید اسم خودتان را به عنوان راننده بنویسید.علامت فلش به طرف جلو برای مبدأ و فلش به عقب جهت مقصد به کار می‌رود یا جایی که صفحه را تعویض می‌کنید.
تاریخ (Date) اول برای ثبت تاریخ شروع کار هنگامی که اطلاعات را می‌نویسید و قصد حرکت دارید و تاریخ (Date) دوم مربوط به اتمام کار است که ممکن است رسیدن به مقصد باشد یا تعویض صفحه.
کلمه  NOمحل ثبت شماره پلاک ماشین است. در خط آخر هم کل مسافت طی شده را اندازه‌گیری کرده و ثبت می‌کنیم. در پشت صفحه هم سه محل برای ثبت اطلاعات تعبیه شده برای رانندگانی که در طول روز ماشین خود را چندین بار تعویض می‌کنند. در قسمت بالای صفحه هم نموداری قرار دارد و زمان‌های کاری شما در 24ساعت را ثبت می‌کند.
به وسیله اطلاعات ثبت شده بر روی صفحه تاخوگراف‌ها، پاسگاه های پلیس راهنمایی و رانندگی می‌توانند به راحتی به نحوه رانندگی راننده اتوبوس پی ببرند و در صورت وقوع هرگونه خلاف وی را مورد بازخواست قرار می‌دهند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۲
معاون آموزشی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی