هنرستان فنی شبانه روزی آیت الله طالقانی

مکانیک خودرو - الکتروتکنیک - ساختمان - تأسیسات مکانیکی

هنرستان فنی شبانه روزی آیت الله طالقانی

مکانیک خودرو - الکتروتکنیک - ساختمان - تأسیسات مکانیکی

پرسش و پاسخ هایی در رابطه با کنکور کاردانی

پنجشنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۵۷ ب.ظ

پرسش و پاسخ هایی در رابطه با کنکور کاردانی

در اینجا به پاسخ برخی از سوالاتی که ممکن است ذهن داوطلبان کنکور کاردانی را به خود مشغول سازد پرداخته ایم. در صورتی که هنوز هم ابهاماتی در رابطه با مسائلی از قبیل کنکور، شیوه های مطالعه، برنامه ریزی و ... دارید در قسمت نظرات همین مطلب سوالات خود را مطرح کنید.




 

پرسش و پاسخ هایی در رابطه با کنکور کاردانی

در اینجا به پاسخ برخی از سوالاتی که ممکن است ذهن داوطلبان کنکور کاردانی را به خود مشغول سازد پرداخته ایم. در صورتی که هنوز هم ابهاماتی در رابطه با مسائلی از قبیل کنکور، شیوه های مطالعه، برنامه ریزی و ... دارید در قسمت نظرات همین مطلب سوالات خود را مطرح کنید.

مطالعه ی دروس عمومی با توجه به پایین بودن ضرایب آن ها نسبت به دروس تخصصی چه ضرورتی دارد؟

دقت داشته باشید که هدف از برگزاری کنکور، قرار دادن دانش آموزان در شرایط مشابه یکدیگر و سنجش و مقایسه ی توانایی های آنان است. اگر دروس عمومی ضرایب پایینی دارد، برای همه چنین شرایطی برقرار است. شما برای قبولی در دانشگاه دولتی باید با دانش آموزانی رقابت کنید که حتی برای دروس با ضرایب کم هم وقت صرف می کنند. از طرف دیگر بعضی از سوالات دروس عمومی بسیار ساده هستند که حتی با مطالعه ی اندک می توان پاسخ آن ها را بدست آورد. برخی دیگر از سوالات نیز علی رغم داشتن ضرایب کم، در بالا بردن تراز کلی شما بسیار موثرند.

من از لحاظ درسی دانش آموز ضعیفی هستم، از طرفی در امتحانات نهایی نیز نتایج قابل قبولی کسب نکرده ام و تاکنون هیچ مطالعه ای هم برای کنکور انجام نداده ام. اگر در زمان دو ماهه ی پس از امتحانات هنرستان تا کنکور مطالعه کنم امکان قبولی در دانشگاه دولتی وجود دارد؟

قبولی در دانشگاه دولتی به میزان پشتکار و تلاش شما بستگی دارد نه به میزان دانش کنونی شما! اگر تصمیم گرفته اید آینده ی خود را از طریق ادامه ی تحصیل بسازید از همین امروز شروع کنید و با صرف وقت همراه با برنامه ریزی، در راستای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید.

تاثیر معدل در کنکور کاردانی فنی به چه صورت اعمال می شود؟

در حال حاضر معدل در کنکور کاردانی تاثیری ندارد هرچند در آینده ممکن است تاثیر آن بصورت یک درس با ضریب خاص، لحاظ شود. در صورتی هم که در آزمون امسال تصمیم به لحاظ نمودن تاثیر معدل گرفته شود (که احتمال آن بسیار بسیار کم است!) فقط معدل دروس نهایی اهمیت دارد.

چگونه می توان در ماه رمضان هم فرایض دینی را انجام داد، هم دوره ی کارآموزی را گذراند و هم برای کنکور مطالعه کرد؟

دقت داشته باشید که این شرایط به ظاهر دشوار، برای همه بصورت یکسان است. شما می توانید با یک برنامه ریزی صحیح به تمام موارد اشاره شده بپردازید. از سوی دیگر بسیاری از دانش آموزان رقیب شما در چنین شرایطی تسلیم می شوند که اتفاقا همین عامل ممکن است باعث پیشرفت شما شود.

اگر امسال دانشگاه قبول شوم و به دلایلی نتوانم در دانشگاه ثبت نام کنم چه مشکلی پیش می آید؟

در صورت قبولی در دانشگاه های دولتی روزانه نیمسال اول یا دوم و عدم ثبت نام یا حتی انصراف از تحصیل، باید توجه داشته باشید که علاوه بر پرداخت خسارت مادی به دانشگاه، حق شرکت در کنکور سال آینده را نخواهید داشت. این مساله فقط مخصوص دانشگاه های دولتی روزانه است و عدم ثبت نام یا انصراف از تحصیل در سایر دانشگاه ها از قبیل آزاد، شبانه، غیرانتفاعی و ... مشکل خاصی در پی نخواهد داشت.

دوره های روزانه و شبانه چه تفاوتی با هم دارند؟

دوره های روزانه و شبانه از لحاظ تعداد واحدها، سرفصل های آموزشی، ساعات برگزاری کلاس ها، اساتید و حتی نوع مدرک پایان دوره هیچ تفاوتی با هم ندارند. فقط دانشجویان دوره های شبانه بر خلاف دوره های روزانه در ابتدای هر ترم هزینه ی ثبت نام پرداخت می کنند و برای استفاده از سایر امکانات نظیر خوابگاه، غذا و ... هزینه ی بیشتری می پردازند.

دوره های نیمسال اول و دوم چه تفاوتی با هم دارند؟

نیمسال اول تحصیلی از مهرماه و نیمسال دوم تحصیلی از اواسط بهمن ماه آغاز می شود. با توجه به تعداد واحدهای درسی پیش بینی شده برای دوره ی کاردانی (در حدود 80 واحد) بطور میانگین گذراندن این دوره چهار نیمسال به طول می انجامد. از سوی دیگر کنکور کاردانی به کارشناسی نیز در تابستان و تقریبا همزمان با کنکور کاردانی برگزار می شود. بنابراین قبولی در نیمسال اول و اتمام دوره ی کاردانی در چهار نیمسال و نیز قبولی پیوسته در کنکور کاردانی به کارشناسی عملا باعث یک سال صرفه جویی در زمان خواهد شد.

موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه های غیرانتفاعی چه تفاوتی با هم دارند؟

اعتبار مدرک دانشگاه های غیرانتفاعی از موسسات غیر انتفاعی بیشتر است. البته دانشگاه های غیرانتفاعی فقط در رشته های محدودی پذیرش دارند.

اولویت بندی دروس کنکور برای مطالعه چگونه است؟

در اولویت بندی مطالعه به دو عامل توجه داشته باشید: اول، میزان علاقه و دوم، ضریب درس. همیشه سعی کنید توانایی های خود را در حداقل یک درس بسیار بسیار بالا ببرید. بهتر است این درس از دروس مورد علاقه و تخصصی رشته ی خودتان باشد. پس از آن بر اساس دو عامل ذکر شده وقتتان را به بقیه ی دروس اختصاص دهید. هیچ گاه درسی را بطور کامل کنار نگذارید.

در هنگام مطالعه گاهی این استرس به سراغم می آید که حتی در صورت قبولی در یک دانشگاه دولتی تراز اول، توان رقابت با سایر دانشجویان را ندارم. آیا این نگرانی صحیح است؟

دانشگاه آغاز یک دوران جدید تحصیلی است. دروس جدیدی می آموزید و همان دروس را امتحان می دهید! در موارد خاصی نیاز است برای یادگیری دروس جدید برخی از مفاهیم دوره ی دیپلم را مرور کنید که این کار هم وقت زیادی نمی گیرد. در کل دانشگاه ماهیت بسیار بسیار متفاوتی نسبت به مدرسه دارد و مقایسه ی این دو، اشتباه است.

شوق زیادی به مطالعه و ادامه تحصیل دارم ولی همینکه شروع به مطالعه می کنم انبوهی از فکرها به ذهنم هجوم می آورند که نمی توانم ذهنم را روی درس متمرکز کنم. چگونه با این مشکل مقابله کنم؟

راه های مختلفی برای رهایی از این مشکل وجود دارد که قبلا در قالب روش های مطالعه (در بخش مشاوره ی تحصیلی همین وبسایت) در مورد آن صحبت کرده ایم. به عنوان یک روش کارآمد می توانید در هنگام مطالعه، یک کاغذ و قلم همراه داشته باشید و به محض هجوم آوردن افکار مزاحم، سریعا تمام افکار خود را روی کاغذ بنویسید و به خودتان بگویید الان وقت فکر کردن به این چیزها نیست! فکر کردن به مسائل متفرقه ای را که روی کاغذ می نویسید، به زمان های استراحت موکول کنید. پس از چند روز تمرین این تکنیک، ذهن عادت می کند در هنگام مطالعه فقط به درس فکر کند نه چیز دیگر!

برای مطالعه ی کنکور، بهتر است از کتاب مطالعه کنم یا جزوات درسی؟

جزوات درسی، عموما با هدف یادگیری آسان تر دروس تهیه شده و جنبه ی خلاصه برداری دارند. لذا تکیه کردن به آن ها مسلما باعث از دست دادن بخشی از مطالب کتاب خواهد شد. بهتر است مبنای مطالعه ی خود را کتاب درسی قرار داده و برای مرور مطالب از جزوات استفاده کنید.

برای قبولی در دانشگاه انقلاب تهران یا دانشگاه مهاجر اصفهان، چه رتبه ای نیاز است؟

قبلا در بخش مشاوره ی تحصیلی همین وبسایت خلاصه ی کارنامه و ضرایب اکتسابی پذیرفته شدگان کنکور را قرار داده ایم که می توانید به آن مراجعه کنید. البته توجه کنید که با توجه به آسان و دشوار بودن سوالات هر درس، ضرایب نیز در هر سال جابجا می شود. آنچه که باید بیشتر مورد توجه قرار دهید، مقایسه ی نمره ی تراز پذیرفته شدگان است.فکر کردن به این سوالات و سوالات مشابه دیگر، ذهن بسیاری از داوطلبان را مشغول می کند. بهتر است به جای یافتن پاسخ چنین سوالاتی به مطالعه بپردازید!

برای کسب نتیجه ی بهتر، مطالعه ی فردی مناسب تر است یا گروهی؟

مسلما مطالعه ی گروهی بهتر از فردی است. شما در برنامه ریزی گروهی از آزادی کمتری برخوردار هستید بنابراین در بسیاری از موارد دیگران شما را به درس خواندن مجبور می کنند یا برعکس. از سوی دیگر گاهی نیاز است که برخی مطالب را از دوستان خود بپرسید یا حتی به آن ها آموزش دهید که این درگیر شدن با موضوعات درسی باعث بالا رفتن حافظه و میزان یادگیری خواهد شد. رسیدن به همه ی این اهداف مستلزم انتخاب گروه مناسب است!در صورتی که توانایی لازم برای انتخاب یک گروه مناسب را ندارید، فردی مطالعه کنید.

اغلب اوقات برای مطالعه، عادات خاصی مثل شنیدن موسیقی، راه رفتن و ... دارم. آیا این کارها به یادگیری کمک می کند؟

در حالت کلی بهتر است اینگونه عادت ها را در هنگام مطالعه کنار بگذارید. ترک عادت نیز به زمان نیاز دارد. پیشنهاد می شود در این فرصت دو ماه، به هر صورتی که خودتان احساس می کنید تاکنون نتیجه ی بهتری گرفته اید، مطالعه را ادامه دهید ولی پس از زمان کنکور به کنار گذاشتن عادت ها بپردازید.

آیا می توان در این فرصت دوماهه هم درس خواند هم به کار و فعالیت شغلی پرداخت؟

در صورتی که برای تامین مخارج، می توانید در این فرصت کار نکنید بهتر است زمان خود را فقط به مطالعه اختصاص دهید. در غیر این صورت حتما با یک برنامه ریزی دقیق پیش بروید تا به تمام اهدافتان دست یابید.

انگیزه ای برای مطالعه ندارم. همیشه حس می کنم هرچقدر مطالعه می کنم مطالب را بخوبی یاد نمیگیرم. چه باید کرد؟

مطالعه امری زود بازده نیست. گاهی لازم است بارها مطالب را بخوانید و مرور کنید تا آنها را بیاموزید. در بسیاری مواقع داشتن همین افکار منفی از قبیل "نمی توانم"، "یاد نمی گیرم" و ... بزرگترین مانع در راستای یادگیری است.  ویروس افکار منفی را از خودتان دور کنید!

در این فرصت دو ماهه بهتراست مطالب درسی را مرور کرد یا صرفا وقت زیادی را به تست زدن اختصاص داد؟

در یک برنامه ریزی دقیق، مطالعه، مرور و تست، هر سه بطور همزمان باید گنجانده شود. طوری برنامه ریزی کنید که هر چه به زمان کنکور نزدیک می شوید، از وقت مطالعه ی دروس کم کرده و به وقت مرور و تست اضافه کنید. بهترین منبع برای تست هم آزمون های سالهای گذشته است.

یک برنامه ریزی مناسب شامل چند ساعت مطالعه در روز است؟

تعداد ساعت مطالعه در روز بستگی به توانایی های شما دارد ولی بطور متوسط، شش تا ده ساعت مطالعه در روز زمان مناسبی است.

برخی از دروس مثل فیزیک و شیمی را کنار گذاشته ام. آیا می توان با مطالعه ی بیشتر سایر دروس، آنها را جبران کرد؟

یکی از دلایلی که بسیاری از دانش آموزان، دروس فیزیک و شیمی را کنار می گذارند بحث محاسباتی و فرمولی بودن این درس ها است. توجه داشته باشید که هیچ گاه پاسخگویی به تمام سوالات یک درس مستلزم دانستن فرمول و محاسبات نیست! همیشه تمام دروس را حتی به میزان اندک مطالعه کنید تا بتوانید به سوالات ساده ی آن ها در کنکور پاسخ دهید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۵
معاون آموزشی

نظرات  (۲)

اره فیلم هندیه
روزی 6 تا 10 ساعت:(
سلام یه سوالی داشتم
من الان متولد ۱۳۷۷ هستم و دانش اموز رشته ریاضی هستم در مقطع سوم
ایا من میتونم بعد از پایان سوم دبیرستان با دیپلم ریاضی در کنکور هنر برای رشته تربیت بدنی شرکت کنم! ؟
اگر میتونم میشه راجب شرایطش توضیح بدین
پاسخ:
با سلام
خیر
دوست عزیز، شما می توانید پس از گذراندن سال چهارم (پیش دانشگاهی) رشته ی هنر در کنکور مربوطه شرکت کنید. همانطور که می دانید رشته ی هنر جزء رشته های هنرستانی است که شرکت در کنکور آن مستلزم گذراندن سال چهارم است. اگر تصمیمتان جدی است، سال آینده به جای شرکت در سال چهارم رشته ی ریاضی، سال چهارم رشته ی هنر را ثبت نام کنید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی